joi, 7 februarie 2013

Mazarea si fasolea

Mazarea este una dintre cele mai rezistente legume si este preferata atat de copii cat si de adulti. Este un bun remediu pentru extenuarea fizica si cea psihica, fiind folosita si in medicina naturista. In plantarea mazarii este nevoie de un suport pe care sa se catere planta, ceea ce ajuta la pastrarea pastailor departe de contactul cu solul, boabele fiind mai curate. Este comestibila atat boabe cat si in pastaie,daca pastaia este verde si foarte cruda. Mazarea este foarte folosita in multe retete de post, fiind un aliment foarte hranitor.

Cultivarea se face in gradina in locul in care solul este cel mai bogat si pe care soarele il poate incalzi cat mai mult timp. Insamantarea se face atunci cand pamantul se poate lucra, adica primavara. Semintele se plaseaza la o distanta de 3 cm intre ele, in randuri duble, la o distanta de 60 cm, intre ele fiind amplasat suportul pentru sustinerea pastailor. Se aplica ingrasamant atunci cand incoltesc, acesta aplicandu-se si dupa aceea dar la un interval de timp mai mare, de 3-4 saptamani. Daca este seceta recolta va fi foarte slaba, insa cea de toamna va fi mult mai buna numai daca boabele sunt la maturitate inainte de a da gerul.

Recolta timpurie se realizeaza prin crearea unei movile in jurul plantei pentru a mentine caldura in sol. Aceasta movila ajuta si la protejarea impotriva apei in exces, atunci cand ploua, ceea ce conduce la putrezirea plantei, ajuta ca planta sa nu inghete daca nu este cultivata atunci cand da inghetul, insa in caz de caldura in exces planta renunta sa mai creasca si se ofileste. Daunatori ai mazarei sunt pasarile, care atunci cand planta incepe sa se dezvolte, acestea ataca varfurile moi. De asemenea insectele si melcii Limax ataca boabele de mazare.

Fasolea ajuta la prevenirea multor boli si ajuta la o dieta cat mai sanatoasa datorita ingredientelor naturale si a nutrimentilor pe care aceasta ii contine. Fasolea este recomandata in special celor care sufera de diabet. Aceasta este de mai multe tipuri:cu bolul rosu, cu bolul alb, cu bolul rozaliu, fasole verde si multe altele. Fasolea este o sursa foarte bogata in calciu, magneziu, potasiu, seleniu si vitamina B. In compozitia acesteia mai gasim si fibra solubila care ajuta la digestie si in prevenirea constipatiei, cat si fibra insolubila care ajuta la reducerea nivelului grasimilor din sange.

Consumarea fasolei cat mai frecvent ajuta la: micsorarea riscului de cancer la colon, reduce riscul de aparitie al diabetului de tip 2, intareste sistemul imunitar si reduce colesterolul din sange. Plantarea fasolei se face dupa ultimul inghet, atunci cand solul incepe sa se incalzeasca. Se planteaza semintele direct in pamant. Se lasa un spatiu de circa 3,5 cm intre boabe, lasand un spatiu relativ mic intre randuri. Solul in care se planteaza trebuie sa fie un sol mediu,insa fasolea se adapteaza si unui sol epuizat datorita calitatii de a-si elibera azotul de care are nevoie in sol. Pentru o dezvoltare cat mai buna nu este nevoie de ingrasamant,deoarece este toxic pentru fasole,fiind nevoie doar de un strat protector de mulci pentru a nu da voie buruienilor sa creasca in jurul plantei.


Daunatorii fasolei sunt: omizile si larvele mustelor care ataca plantele tinere. In cazul acesta se mareste spatiul dintre plante astfel incat aerul sa aiba o circulatie mai buna. Este foarte usor de ingrijit o asemenea cultura, necesitand doar plivit si udat. Pentru o plantare continua de fasole se aleg din recolta recenta cele mai bune seminte, care se vor planta sezonul urmator.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu